I skovens dybe stille ro dyrker en gruppe mennesker… Gud
Bålet knitrer, og røgen stiger til vejrs på Helgenæs i landsbyen Esby på den sydligste…
Læs mereI Areopagos arbejder vi med eksistentielle spørgsmål. Vi har tradition for at fordybe os og hente håb og glæde fra kilder i kirken og i andre traditioner, som vi tror, kan være til gavn for de problematikker, vi står i netop nu. Vi er optaget af helhed, mening, tro og spiritualitet.
I vores klimaantologi lægger vi til grund, at klimakrisen i høj grad også er en eksistentiel krise. Vi går bagom rødderne og undersøger vækstparadigmet, der siden 1970’erne har slået på tromme for, at vi skal forbruge mere og bruge naturen som en ressource og udtømme den til vores egen gavn.
Ifølge kilder fra både Oldkirken og fra nyere tid bliver det en forsimplet måde at se mennesket og forholdet til naturen på.
Formålet med antologien er at søge tilbage til disse rødder og forstå, at skabelsen er en del af Gud selv. Gud er skaber af verden, og Gud som Kristus går ind i verden og bliver en del af naturen. Vi aktiverer nogle af de kilder i den kristne litteratur, som vi måske har glemt, og giver dem nyt liv og ny glæde. Vi genfinder en positiv forestilling om, at vi ikke er alene med klimaproblemerne, men at der er en Gud, der er sammen med os i problemerne – en Gud, som er en del af naturen.
Bogen er for alle – herunder også præster, kirke- og kulturmedarbejdere og andre ansatte i folkekirken, ansatte og aktive i frikirker og andre, der interesserer sig for den grønne omstilling.
Vi forsøger at tage et konstruktivt greb om de negative forestillinger, unge har om fremtiden, og kommer med nogle bud på, hvordan vi konkret kan komme klimaforandringerne til livs.
Vores syn på naturen betyder, at det er naturligt for Areopagos at møde og fejre Gud i naturen sammen med andre. Det kan ske på mange måder, som f.eks. pilgrimsvandringer og skovkirke.
Foto: Kenneth Merrild
Ideen om skovkirke har været meget levende i den keltiske tradition i Irland og Skotland. Den kom til Danmark formidlet fra den anglikanske tradition (den engelske kirke). Her begyndte mennesker at spørge, hvordan man kunne integrere den keltiske tradition med ønsket om at være kirke på sit sted i den moderne verden. Der var en længsel efter at se mennesker, der var optaget af økospiritualitet og natur, knytte an ved kirkens aktiviteter. Ud af dette voksede ”Forest Church”, som nu finder sted utallige steder i Storbritannien.
Anafora er et retrætecenter i ørkenen mellem Kairo og Alexandria, Egypten. Selvom Anafora ligger i et område med mange ældgamle klostre, er Anafora et nyt retrætecenter. I år 2000 var der blot en ørken der, hvor Anafora ligger nu. Men den visionære Biskop Thomas savnede et retrætested til at søge ro og fordybelse.
Foto: Eksistensen
I dag er Anafora meget mere end et retrætecenter. På Anafora ligger der et værested for kvinder, der er udsat for vold. De har et projekt for drenge, der har svært ved skolelivet. De arbejder med grønne tiltag i samarbejde med lokaler myndigheder, alt lige fra kompost til upcycling af plastik. Alt i alt ligger Anafora i krydsfeltet mellem kirke og civilsamfundsforandringer.
Areopagos har traditionelt arbejdet med Østen og østlig inspiration via buddhisme og den spiritualitet, der udspringer herfra. Men også i østlig kristendom er der en vægtlægning på stilhed og meditation, som mange kender det fra buddhismen. Vi genkender den praksis, der er i Anafora, hvor sansen for ro, fordybelse og holisme er i højsædet.
Det er Bent Bjerring Nielsen, der leder området med Spiritualitet og Klima i Areopagos.
Bålet knitrer, og røgen stiger til vejrs på Helgenæs i landsbyen Esby på den sydligste…
Læs mereDet føles som at blive helt ny. Det er en renselse, en pause fra hverdagen.…
Læs mereAnnelene Plüger, 44 årJeg har flere forskellige åndelige oplevelser – oplevelser som hver især har…
Læs mereJeg tror, at musik eksisterer for at skabe bevægelse. Hvis vi starter oppefra: i hovedet,…
Læs mereGud kan findes i stort set alt. Sådan lyder det fra 42-årige Daniel Nørgaard. Det…
Læs mereDer er altid noget, der skælver i Tyrkiet. Modsætningerne syder, arkitektoniske plader mødes og historier…
Læs mereSelvom traditionen er ubrudt og oldgammel i de ortodokse og katolske kirker, er den lutherske…
Læs mere“Jeg er allerede gammel,” konstaterer Elise Kruse, der fylder 30 år her i år 2022.…
Læs mereFor det meste taler man om bøn i betydningen bede om. De fleste tekster om…
Læs mere