Jeg har vist altid haft en længsel efter noget. “Længsel er mit væsen”, har biskop Erik Varden navngivet sin bog. Det kan jeg genkende i mig selv, siger kunstneren Anne Rolfsen.
Hun fortæller videre om det første minde, hun har af længsel fra da hun var fire år gammel, hvor hun så et farverigt kunstværk af en trappe med blomsterkrukker i aftenlyset.
Tile Art Workshop på Tao Fong Shan. Foto: Tao Fong Shan
Så smukt. Det havde jeg en længsel efter. Jeg tror faktisk, det var en skønhedslængsel.
HVAD ER SKØNHED? Filosoffer har længe reflekteret over, hvad skønhed egentlig er.
Findes der objektiv skønhed, og hvilken effekt har skønhed på os? At definere skønhed er udfordrende på grund af dens subjektivitet. Alligevel er oplevelsen af skønhed at finde overalt, og ikke bare inden for rammerne af kunsten.
Hjerneforskning har observeret diverse neurologisk aktivitet, når vi ser på noget, vi opfatter som smukt. Specifikke dele af hjernen, som er rige på endorfiner, bliver aktiveret.
Endorfiner, som naturligt kan reducere stress, ubehag og smerte, og som samtidig kan fremkalde følelser af lykke og velvære. Så måske har kunst og skønhed direkte positive effekter på os på flere måder.
Levende fortællinger
I bjergtoppene på Tao Fong Shan i Hong Kong skaber Dixon smuk porcelænskunst.
Kunst, som giver mere end blot æstetisk skønhed, men også levende fortællinger om kulturel arv og åndelighed.
Den inderste længsel
Anne Rolfsen skaber nu smukke centralkompositioner. Inspiration fra kunstnerne Hilma af Klint og Emma Kunz åbnede hendes øjne for en anden måde at tænke kunst på:
Kristustemplet på Tao Fong Shan. Foto: Sina Vestøl
Balance
– Kunsten hjælper mig med at være både i verden og uden for verden. Hvordan man balancerer den materielle verden og den indre, siger Dixon. Produktionen af porcelæn bliver knyttet til meditative og åndelige praksisser. En kanal til at udtrykke indre spiritualitet.
– Når jeg laver centralkompositioner kommer det ofte til mig, hvad der skal tegnes, og hvilke farver, jeg skal bruge. Og jeg tænker: hvor kommer det fra? Jeg ved det bare.
Det kommer ikke fra mig selv. Det gives til mig.
Meditation
Rolfsen mediterer to gange dagligt sammen med sin mand. Efter morgenmeditationen sætter hun sig ofte ned med kunsten som en forlængelse af meditationen. Hun begynder i midten af et stykke kvadreret papir og lader stregerne og farverne falde på plads, indtil det former unikke mønstre.
Skønheden skal redde verden. Siger Dostojevskij
Meditationslabyrinten af Dixon.
Dixon fortæller om porcelænskunstens historie som en levende dialog mellem øst og vest, som har båret indtryk og fremstillinger af østens arv og kultur med sig over landegrænser. Kunstnere kombinerede østlige og vestlige elementer, som i processen skabte overdrivelser og misforståelser af østlig kultur. Alligevel skabte symbiosen sin egen form for skønhed.
Praying hands af Dixon.
– Jeg tror, at folk nogengange bedre kan lide misforståelserne frem for sandheden. Der er noget smukt i misforståelserne, siger han.
Dixon startede derfor en kollektion, han kaldte “Misforståelser af det fjerne østen” for at fortælle den historie. For at inspirere sammensmeltningen mellem øst og vest.