Volontører i Hong Kong: Her er en helt særlig ro

Af Martin Krath-Andersen
To danske volontører er tilstede på Tao Fong Shan i Hong Kong for at opleve religionen og kulturen. "Når vi er færdige, skal vi hjem og fortælle om vores oplevelser. For måske findes der andre måder at tro på, end den måde, man gør det på i Holstebro?", siger Signe Kristensen
Udgivet 12. november 2024
Ordbog

De to 20-årige piger, Johanna Kamstrup og Signe Kristensen, er netop færdige på gymnasiet i Ringkøbing. Nu er de udsendt som provstivolontører fra Holstebro, Struer og Lemvig Provsti.

Det indebærer, at de er tre måneder i Hong Kong. Her oplever de to nye studenter kulturen, og de er tæt knyttet til det kristne miljø på Tao Fong Shan, hvor de er en gang om ugen. Her har de blandt andet være involveret i Tao Fong Shans Artshop og hjulpet med at betjene kunder.

Når de tre måneder er gået, skal de to piger hjem og fortælle om deres oplevelser til konfirmander, seniormøder, sogneaftener rundt i provstierne.

“Hver torsdag er vi tilstede på Tao Fong Shan. Her har vi siddet i Artshoppen, hvor vi har solgt porcelæn til stedets gæster. Tao Fong Shan er et helt unikt sted, der er en helt særlig stilhed og ro, som du ikke finder mange andre steder i Hong Kong,” fortæller Signe Kristensen og fortsætter:

Tao Fong Shan er et helt unikt sted, der er en helt særlig stilhed og ro, som du ikke finder mange andre steder i Hong Kong.

Signe Kristensen

“Vi har derfor også virkelig nydt at komme der. Det har også været en åbning til at møde nogle af de lokale og høre om deres liv og tro. Vi er blevet taget i mod med åbne arme og budt velkommen ind i deres fællesskab.”

For Johanna Kamstrup har besøget hos kunstneren Dixon, der maler og udstiller porcelæn på Tao Fong Shan, gjort særligt indtryk, fortæller hun.

“Dixon fortalte først om nogle af tankerne bag hans porcelænskollektioner. Dernæst fik vi selv lov til at farvelægge en tallerken og drikke traditionel te,” siger hun og fortsætter:

“Her var pointen, at man kunne bruge rummet til at samle tankerne og for eksempel skrive det i tallerkenen, som man bad for eller gerne ville bede for.”

“Jeg skrev ‘tak’ som en påmindelse om, at der altid er noget at sige tak for. Det lægger sig meget op ad Dixons forklaring på hans brug af farver i kollektionen Praying Hands. Han bruger pastelfarver, der for mig er lidt søde farver. Det skulle minde os om det søde i tilværelsen,” fortæller hun.

“Netop den tanke var noget, jeg tog med derfra. For selvom det kan være provokerende, så er det ikke mindre sandt. Der er altid noget at sige tak for. Uanset hvordan livet ser ud, så er Gud med i det. Og om ikke andet, så er det noget at være taknemmelig for.”

Det var også Dixons refleksion, blandet med det kreative arbejde, der gjorde særligt indtryk på Signe Kristensen.

“En torsdag var Dixon på Tao Fong Shan. Han havde tallerkner med, som vi så skulle prøve at farvelægge. Undervejs var der mulighed for refleksion. Dixon holdt også en traditionel te-ceremomi,” siger hun og fortsætter:

“Jeg tog helt klart refleksionen undervejs med derfra. Jeg har aldrig før tænk over, at det var muligt at bruge det kreative til refleksion på den måde. Når man sidder og maler noget så småt, kræver det en masse fokus og koncentration. Hvis man giver sig selv lov, kan man bruge det fokus og den koncentration til sidde og reflektere i mens,” afslutter hun.

2560 1440 Martin Krath-Andersen
Søg her